کود سه بیست کود بیست بیست کود ان پی کا

کود NPK چیست؟

خرید کود NPK هم در تغذیه باغات و محصولات زراعی و هم برای گیاهان زینتی و خانگی ضرورت دارد. همه گیاهان به سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر، پتاسیم نیاز دارند و این سه عنصر پایه اصلی تغذیه گیاهان را شکل می‌دهد به این ترتیب کود NPK مخلوطی از این عناصر ضروری است. کود برای هر گیاهی لازم است اما خرید کود NPK بر اساس نوع گیاه انجام می‌گیرد چون نیاز گیاهان به این عناصر متفاوت است. این کودها ممکن است توسط عناصر دیگری نیز غنی شوند اما وقتی روی بسته کود، NPK قید شده است یعنی پایه کود سه عنصر اصلی یاد شده هستند. میزان درصد عناصر NPK در کودهای مختلف متغیر است و بر اساس نیازهای گیاهان در مراحل مختلف رشد و البته نوع رشد گیاه انتخاب می‌کنیم که از چه نوع کودی استفاده کنیم. کود ان پی کا بصورت کریستالون، گرانول و مایع در بازار وجود دارد اما اغلب انواع این کود بصورت کرستالون و گرانول مصرف می‌شود.

خرید کود NPK گرانول بیشتر برای چالکود در باغات انجام می‌شود که بخش مهمی از نیاز تغذیه‌ای درختان میوه را شکل می‌دهد و در بهره‌وری باغات نقش بسزایی دارد. انواع کریستالون و مایع به منظور حل شدن در آب برای آبیاری یا محلول‌پاشی استفاده می‌شوند. نحوه استفاده هر کود نیز بر اساس وضعیت گیاه و دستور مصرفی که توسط شرکت تولید کننده ارائه شده، تشخصیص داده خواهد شد. در رابطه با گیاهان آپارتمانی و زینتی که در منازل نگهداری می‌شوند و همیشه سبز هستند نیز انواع کود NPK به عنوان پایه برنامه غذایی آنها مصرف می‌شود و برای رسیدن به رشد با کیفیت و مستمر آنها استفاده از چنین کودهایی لازم و مهم است. به یاد داشته باشید کیفیت کود و خلوص مناسب آن تأثیر مستقیم بر رشد و شادابی یک گیاه می‌گذارد پس در هنگام خرید کود NPK به این موارد هم دقت کنید.

NPK مخفف چیست؟

کود NPK مخفف حرف اول سه عنصر پرمصرف و ضروری برای رشد و نمو تمامی گیاهان است. این سه عنصر نیتروژن N، فسفر P، پتاسیم K هستند. در زمان خرید کود NPK حتماً با این نام اختصاری روی بسته کود مواجه می‌شوید یا گاهی بجای این حروف اختصاری سه عدد می‌بینید که در کنار هم نوشته شده‌اند. این اعداد در انواع کود متفاوت هستند و این نشان می‌دهد کودهای NPK با هم از نظر درصد این سه عنصر فرق دارند. عدد اول همیشه نشان دهنده درصد نیتروژن، عدد وسط نماینده میزان فسفر و عدد آخر نمایانگر مقدار پتاسیم در کود است. به این ترتیب با دیدن این اعداد به راحتی میزان درصد این عناصر را می‌بینید و بر اساس نیاز کود ان پی کا مورد نظر را انتخاب می‌کنید. این سه عنصر را عناصر ماکرو نیز میگویند چون مصرف بالایی دارند و ریزمغذی‌ها یا همان عناصر میکرو در کنار این عناصر جهت تکمیل تغذیه استفاده خواهند شد. عناصر میکرو هم گاهی بصورت مخلوط در کود NPK گنجانده می‌شوند و هم گاهی می‌بایست بصورت جداگانه تهیه و مصرف شوند.

چرا باید از کود NPK استفاده کنیم؟

هر گیاهی برای رشد اولیه به نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارد و کمبود این عناصر در درازمدت موجب کاهش رشد و شادابی گیاهان می‌شود. کود NPK حداقل نیاز غذایی گیاهان و درختان را تأمین می‌کند و تغذیه پایه آنها را شکل می‌دهد. بصورت کلی نیتروژن رشد رویشی گیاه را افزایش داده و در غذا سازی گیاه نقش ویژه‌ای دارد. فسفر حجم ریشه‌ها و جذب مواد غذایی را بیشتر می‌کند و به این ترتیب کمک می‌کند گلدهی و رشد و گرده افشانی در درختان و گل‌ها افزایش یابد. پتاسیم بر کیفیت رشد گیاه و محصولات و حتی مزه میوه‌ها تأثیر مستقیم دارد و گلدهی را افزایش می‌دهد از طرفی پتاسیم سیستم ایمنی گیاه را بالا می‌برد و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. این‌ها تنها بخش کوچکی از خواص عناصر موجود در کود NPK می‌باشد که در هنگام خرید کود NPK می‌توانید به آنها توجه کنید. درنهایت باید بدانید بر اساس نیاز و نوع گیاه اقدام به تهیه کود مورد نظر کنید.